Food…of wat ervoor moet doorgaan

with 3 comments

Zoals beloofd, zal ik in deze post wat inzoomen op het aanbod en de marketing rond het voedsel dat ze aan deze kant van de plas aanbieden. Niet fantastisch zegt u? Oh, het hangt er maar vanaf waar je norm ligt. Dankzij vetsmelter Verkest (een standbeeld voor die man!) zijn wij in België sinds 1999 natuurlijk wel freaky bezig met eten en de controle op de voedselcyclus. Een bezwete (hebben we het anders geweten) Piet Vantemsche, voormalig directeur van het Federaal Voedselagentschap en nu opvolger van Noël Devisch als voorzitter van de Boerenbond, stelde toen terecht dat we in België pioniers zijn als het op kwaliteitsgarantie aankomt. Negen jaar later kan ik bevestigen Piet! Meer zelfs, in een onbelgisch moment victoriekraaide Vantemsche dat andere landen beter een voorbeeld kunnen nemen aan de belgen. Gelijk heb je Piet! Vervang dus eindelijk eens de statieportretten van Boudewijn en Fabiola door één portret van Vantemsche! Man, wat een charismatisch man!

Hoe essentieel voedsel is, merk je eigenlijk heel snel “aan den lijve”. Tijdens onze eerste week probeerden we logischerwijs het voedselaanbod op campus: chicken-fil-A, All American Food, Subconnection, Pete’s Arena Pizza… Van hamburgers over kartonnen pizza’s, van soda tot smoothies…van vet naar vettiger! Mijn lichaam kwam qua omvang in de buurt van de dikke cellulitisnegerin die mij bediende. Alsof de confrontatie met mijn voedsel alleen al niet voldoende was! Na die week zwete ik constant, was ik loom, snel vermoeid en was het Aalsters carnaval in mijn darmen. Ja, mijn stoelgang begon aardig op een portret van een jodeljumper te gelijken (ja, ik heb niet gezegd dat het een smakelijke post ging worden). Het werd gauw duidelijk dat we een andere weg moesten bewandelen. Van nu voort zouden Piet en ik elke middag de fijnschillers en pollepels kruisen teneinde onze versterkte burcht te voorzien van de nodige essentiële voedingsstoffen. We bestegen de Troy Shuttle en reden als first knights het hemelrijk binnen: Wal Mart!

(Met dank aan die chinees om mijn foto te verkakken!)

“Fuck, what the fuck…mo fuck zeg!”, het was grappig, die eerste minuten in Wal Mart. Alles, ja werkelijk alles kan je er kopen. Voeding en non-voeding, veel en massaal veel, goedkoop en spotgoedkoop. Mijn respect voor de gerant van de keet, want het is werkelijk perfect gestyled. De rekken liggen er gespiegeld bij, de slogans zijn aanlokkelijk en de setting van de rekken is marketingproof. Uiteraard bots je als kleine maar olijke belg op zaken die je toch even choqueren. Wapens bijvoorbeeld… ik zie het al voor me in een lokale Belgische Spar-superette: 1 kalashnikov kopen, 2 colts gratis! Hier is het echter niet meer dan normaal. “Het zit in onze cultuur, meneer!”. Bon, dan is het goed zeker!? Maar doe verdomme die dassen met die afgrijselijke american football-print uit mijn schrale gezichtsveld! En washandjes verkopen ze hier precies ook niet…

Ik beken. Eigenlijk vind ik het schitterend. Bekijk mijn volledige set foto’s op Flickr  (een échte aanrader) en je zal me gelijkgeven. Het is grandioos hoe die amerikanen erin slagen om hun product aan de man te brengen. Neem nu een sexyloos product als vinaigrette (ik hoor Herman Brusselmans dat woord nu hardop zeggen zoals alleen hij dat kan). Hoe zorg je er als marketeer voor dat iemand zo’n product koopt? Het antwoord is even simpel als geniaal. Maak er de vinaigrette van een icoon van: Paul Newman! En ja, zo komt het dat Paul Newman-vinaigrette hier razend populair is!

Andere voorbeelden die weinig aan de verbeelding overlaten: Peter Pan peanut butter, Hungry Jack pannenkoekenstroop en Popeye Spinazie!

  

Tussen al deze overheerlijke zaken kan je er ook Brussels Sprouts terugvinden. Moet er nog zand zijn?! Geen kat die dat hier koopt natuurlijk (ze zien er ook niet uit), maar het is het principe dat telt!

Amerika zou Amerika niet zijn als het geen clichés zou bevestigen. Ja, alles is hier supersize! Het is duidelijk dat gescheiden mensen hier zouden omkomen van overvoeding! Alles is hier in grote hoeveelheden. Van emmers ice cream over gallons melk. Van bustes gehakt over sloten salsa. Meer is knudde! 

   

In dit kleurrijke geheel van fluoriserende birthday cakes en schmutzige pumpkin crème cake is het elke dag een beetje feest. (Celebrate it with hamburgers!) en zijn de mogelijkheden (met gehakt) eindeloos!

  

Eten in Amerika. Het vloekt even hard als Bush in het witte huis. Ook de kost die je in de meerderheid van de restaurants krijgt, is naar Belgische normen onaanvaardbaar. Waar we in België nooit nog naar die eettent zouden teruggaan, doen we dat hier met plezier. Gewoon omdat ze al vis op de kaart hebben staan (waauw) of omdat ze drank serveren in glazen i.p.v. bekers. In dit circus van caloriejonglerende marketeers, voor dit kleurrijk spektakel, bedank ik vriendelijk. Geef mij maar de luchtige bearnaisesaus, de kleverige kreeft of de geweldige lamsschenkels bereid door mijn vader of de lasagne, het gehaktbroodje, het spruitjesgerecht of de stoofpotjes van mijn moeder. Dergelijke gerechten zijn misschien minder kleurrijk (hoewel) maar het is op basis van echte, goede producten met liefde klaargemaakt! Daar kan geen marketeer tegen op!

 

Advertenties

Written by korneelwarlop

september 9, 2008 bij 11:00 am

Geplaatst in USA

3 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Korneel, respect.
    Respect, echt wel. Er in zo’n setting in slagen om 2 kilo per week te verliezen…straf.

    Mô goed, der was ook wa marge natuurlijk…:)

    Thomas Van Langenhove

    september 11, 2008 at 11:57 am

  2. Ongelooflijk, dit moet ik gewoon zien om te geloven !

    philip

    september 17, 2008 at 8:59 pm

  3. Joat, das u hele juistn dadde! Neen, serieus…elke keer je naar WalMart gaat ontdek je nieuwe producten. Soms hilarisch, soms degoutant maar altijd opnieuw wonderbaarlijk aan de man gebracht! Philip man, met jouw commercieel inzicht kan je het hier zó maken… :-)

    korneelwarlop

    september 18, 2008 at 2:58 am


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: